Promotion in Bio- und Chemiewissenschaften

Forschungsschwerpunkte

Innerhalb der Bio- und Chemiewissenschaften gibt es verschiedene Möglichkeiten der Spezialisierung. Folgende Forschungsbereiche lassen sich unter anderem diesem Studienfeld zuordnen.

Biowissenschaften:

• Inorganic & Organic Chemistry
  • Molecular Design & Synthesis
  • Physical & Theoretical Chemistry
  • Polymer Chemistry

Dein genaues Forschungsthema kannst du in direkter Absprache mit den potentiellen Supervisor:innen abstimmen. Falls du noch keine feste Vorstellung für dein Thema hast, schau dir gerne einige der aktuell ausgeschriebenen Projekte an.

Auswahl möglicher Forschungsprojekte in Australien

Supervisor Name:Associate Professor Tara Pukala
Location (City/Campus):Adelaide

Project Description:Chemistry is a key component of many emerging fields of study including drug-synthesis for resistant bacteria, cancer treatments and renewable energy. The Department of Chemistry at the University of Adelaide is participating in these exciting new areas of research. Our research involves many new technologies which are influencing the field of chemistry including synchrotron and mass spectrometry, x-ray crystallography, nanotechnology, computational methods, lasers and synthetic biology. We also undertake award-winning research in fundamental chemistry spanning the traditional disciplines. Work with us as we make new discoveries, facilitate important scientific activities and train researchers of the future. Chemistry is a key component of many emerging fields of study including drug-synthesis for resistant bacteria, cancer treatments and renewable energy. The Department of Chemistry at the University of Adelaide is participating in these exciting new areas of research. Our research involves many new technologies which are influencing the field of chemistry including synchrotron and mass spectrometry, x-ray crystallography, nanotechnology, computational methods, lasers and synthetic biology. We also undertake award-winning research in fundamental chemistry spanning the traditional disciplines. Work with us as we make new discoveries, facilitate important scientific activities and train researchers of the future.

Supervisor Name:Associate Professor Keith Shearwin
Location (City/Campus):Adelaide

Project Description:We explore the molecular mechanisms underlying chronic diseases, such as diabetes, cancer, HIV and Alzheimer’s disease. Our goal is to better understand the molecular structure of these human diseases in order to discover new pathways and treatment options. Our experts are also forging ahead with our understanding of the molecular interactions between pathogenic bacteria and humans. We’re developing more effective vaccines and treatment strategies to combat infectious diseases, such as E.coli, tuberculosis, golden staph, middle ear infection and malaria. Our scientists are also making important breakthroughs in biotechnology, epigenetics and genome editing. We investigate how flora and fauna adapt to environmental signalling; how species evolve and survive through the evolution of resistance; genetic engineering of bacteria; and improving crops through synthetic biology and biotechnology.

Supervisor Name:Associate Professor Ross Young
Location (City/Campus):Adelaide

Project Description:Our physics research captures international attention in the world's best research journals, as we collaborate with national and international partners on cutting-edge global physics projects. We explore the fundamental studies of the structure of sub-atomic matter and develop novel optical and photonic systems for a wide range of applications. We investigate the upper atmosphere using a network of sites that stretch from the equator to the Antarctic. We analyse the structure of the universe under, above and beyond the earth through our astrophysics and geophysics programs. We aim to improve healthcare through our medical physics research.

Grundlegendes zum Schwerpunkt Bio- und Chemiewissenschaften

Im Mittelpunkt der Biologiewissenschaften stehen alle grundlegenden Aspekte lebender Organismen: Mikroorganismen, Pilze, Pflanzen und Tiere. Viele Forschungsgruppen arbeiten mit interdisziplinären Fragestellungen und untersuchen, wie Arten und Ökosysteme verwaltet, erhalten und wiederhergestellt werden können. Mit modernen Techniken und Methoden, die von molekularen und genetischen Analysen bis hin zu Big-Data-Sciences reichen, werden komplexe Zusammenhänge erforscht.

Wie die Biologie so spielt auch die Chemie in allen Bereichen unseres Lebens eine grundlegende Rolle. Zentrale Bedeutung hat die Entwicklung neuer Medikamente für die Behandlung von Krankheiten und die Entwicklung innovativer Materialien.Australische Hochschulen zeichnen sich durch hervorragende Grundlagen- und angewandte Forschung aus, deren Ergebnisse eine bedeutende Rolle für die chemische Industrie weltweit darstellen.

Deine Ansprechpartnerinnen im Bereich Forschung